30 oktober - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van petereningridopvakantie - WaarBenJij.nu 30 oktober - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van petereningridopvakantie - WaarBenJij.nu

30 oktober

Door: Peter & Ingrid

31 Oktober 2017 | Verenigde Staten, Fresno

De drukte van San Fransisco achter ons gelaten en de route ingezet naar Sequoia. Dat was een rit van een kleine 400 kilometer, onder andere langs wijnranken, olijfbomen, cypressen en door een groot fruitteeltgebied met citrusvruchten. Halverwege de middag bereikten we Sequoia National Park, waar we al snel na de ingang ruim een uur stil hebben gestaan vanwege wegwerkzaamheden. Mocht de pret niet drukken, we hadden nog genoeg tijd om alles te zien wat we wilden.
Sequoia’s zijn altijd groene, reusachtige mammoetbomen die zo’n 2500 jaar oud zijn. In principe sterven ze ook nooit, maar op enig moment vallen ze gewoon om en worden ze bij die val ontworteld. Het is dus nog oppassen geblazen! ;-) Een van die bomen, de General Sherman Tree, is bijna 84 meter hoog, de voet heeft een omtrek van 30 meter en hij weegt 1400 ton. Da’s toch echt wel heel ‘huge’! Het is niet eens de oudste boom, maar wel de grootste omdat hij qua groei-condities op een gunstige plaats in het bos staat. Een andere sequoia is uitgehold en daar kun je zelfs met de auto onderdoor. Als mens ben je echt heel nietig bij zo’n boom, zelfs bij die al zijn omgevallen! De naam ‘Giant Forest’, waar we heerlijk doorheen hebben gestruind, is dan ook niets teveel gezegd.
Eigenlijk hadden we ook Crystal Cave nog in willen gaan (en weer een half uur naar boven klauteren). Dat is een druipsteengrot, maar die blijkt alleen in de zomer open te zijn. Was op zich niet zo erg, omdat het al na 17.00 uur was en dus ook niet zo lang meer licht is. Daarnaast vond Peet het tijd worden voor een biertje. Voordat we het park uit konden, moesten we nog een flinke kronkelweg afleggen, waar we nog wat herten en eekhoorns hebben gespot. Helaas nog steeds geen beren gezien, wel wordt er overal voor ze gewaarschuwd. De terugweg was trouwens wel langer dan gedacht, om 19.15 uur kwamen we pas in Fresno, het eerste plaatsje in de bewoonde wereld waar we fatsoenlijk konden eten en overnachten. En wat denk je, belanden we in een eettent waar ze geen alcohol schenken! Arme Peet... Nee hoor, niet getreurd, we hebben heerlijk gegeten en een prima hotel gevonden. Welterusten!

• 31 Oktober 2017 - 05:50

Chantal:

Leuke foto van Peet! Wat een bomen! Geen biertje bij het eten is wel jammer hoor maar die gekke Amerikanen maken hun eigen regels haha.

• 31 Oktober 2017 - 07:26

Paul:

Eten zonder bier is als Sequoia zonder virens...

• 31 Oktober 2017 - 09:19

Carla:

Het ziet er zeker indrukwekkend uit joh. Volgende keer niet langs Fresno, maar langs Alphen gaan. Hebben ze wel geen mooie hoge bomen, maar wel bier

• 31 Oktober 2017 - 09:54

Bep:

De bomen ken ik, maar het verhaal er omheen kende ik niet, prachtig!!! Oppassen dat ze niet te veel wind vangen!!! En wat dat

• 01 November 2017 - 14:53

Wendela:

Wat kun je je ineens klein voelen in die prachtige natuur. Mooie foto's!